Sluiting NedCar

Sluiting Nedcar is een feit

Nedcar in Born, Zuid-Limburg is gesloten. Het was een unieke plaats om Europa met nieuwe auto’s te beleveren. Het ligt mooi centraal tussen Duitsland en België in en ook Frankrijk en het zuidelijke deel van Europa zijn vanuit Born goed te bereiken. De autofabriek, die ooit begon als productiefabriek van Daf, heeft al veel ups en downs meegemaakt, maar deze keer is het boek uit.

De medewerkers van NedCar kunnen misschien bij BMW hun schaapjes wel op het droge krijgen.
De medewerkers van NedCar kunnen misschien elders hun schaapjes wel op het droge krijgen.

Positieve berichten zijn er niet meer en er zijn alleen nog werknemers om de boel en de gebouwen toch wat te onderhouden. Dat in de hoop dat er toch nog een goede bestemming voor gevonden kan worden. De werknemers zijn  bijna allemaal naar huis.

Nedcar in Born was jarenlang een patiënt

Nedcar heeft al vaker problemen gehad. In 1981 (toen het bedrijf nog Volvo heette) werden er ook een groot aantal werknemers aan de kant gezet, omdat er flink bezuinigd moest worden. Ook toen was dat een fikse klap voor Limburg, dat toen nog maar kort geleden de mijnsluiting te verduren had gekregen. Veel mijnwerkers stapten over naar de toenmalige Daf, dat juist in Limburg was opgezet om de werkgelegenheid te garanderen, maar dat na verloop van tijd in zee ging met Volvo, omdat het toen al problemen met de financiering had.

Volvo, Mitsubishi en BMW

Ook met Volvo en daarna met Mitsubishi was na een paar jaar het einde in zicht. Dit dank zij Mitsubishi, dat alleen op winst uit was. Het Japanse bedrijf had geen betrekking met de Limburgse werknemers en met het belang van Nedcar voor de regio. Misschien waren de Japanners er alleen maar op uit om een eventuele concurrent uit te schakelen. Bij sommigen kwam het idee om het bedrijf na de sluiting nog twee jaar leeg te laten staan immers nogal vreemd over. Daarna was het des te moeilijker om er nog een geïnteresseerde voor binnen te krijgen. Men was al bang dat men het complex vermoedelijk niet meer aan de straatstenen kwijt zou kunnen. Gelukkig stapte er toen BMW in en konden er in elk geval een aantal van de oude medewerkers bij in dienst blijven. Een tijdlang liep het weer goed.

Waar was de politiek?

Onze politici zijn af en toe ook niet meer te begrijpen. Sinds tientallen jaren worden onze grote bedrijven, waar we eens zo trots op waren, uitverkocht aan het buitenland. We verloren Fokker, een van onze “vlaggenschepen” aan concurrent DASA in Duitsland. Daarna hielp dat bedrijf als de wiedeweerga zijn concurrent Fokker om zeep. Essent werd door het Duitse RWE overgenomen. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

Nederlandse bedrijven zijn gewild

Vooral Amerika, China en Duitsland zijn actief op de overnamemarkt. Nederlandse bedrijven lopen over het algemeen goed en worden graag overgenomen door buitenlandse bedrijven. Op deze manier gaan buitenlandse bedrijven voor een groot gedeelte de economie in ons land bepalen. Daar zou toch iets tegen gedaan moeten worden. Het geeft immers een ongemakkelijk gevoel, als het buitenland gaat bepalen wat hier gebeurt. Wij, Nederlanders, hebben daar dan zelf geen zeggenschap meer over.

De eigenaar van een bedrijf is meer betrokken.

Daar komt nog iets bij! Aan het hoofd van de meeste bedrijven staan tegenwoordig directeuren en managers die geen eigenaar van dat bedrijf zijn, maar salaris krijgen. De eigenaar van een bedrijf is echter meestal veel meer betrokken bij zijn bedrijf, dan een willekeurige directeur of manager. Een eigenaar zal zich meestal in alle bochten wringen om zijn bedrijf gezond te houden en opdrachten binnen te slepen. Dat doet de betaalde directie vermoedelijk ook wel, maar als het bedrijf failliet gaat, is die niet alles kwijt, maar zoekt gewoon een andere baan.

Positief proberen te denken, ook na een eventueel ontslag.

De aangeslagen medewerkers van Nedcar stonden ten laatste toch voor de afgrond. Voor de mensen die eruit gezet zijn geldt het volgende: er zijn meestal meer mogelijkheden om het hoofd boven water te houden. Iedereen heeft zijn eigen goede kwaliteiten. Zoek uit waar u goed in bent en vindt u geen andere baan, denk dan eens over een eigen bedrijfje na. Goede handwerkers en metaalbewerkers kunnen vaak goed terecht en zonder al teveel investeringen (want je weet nooit of je die wel terugverdient) kunt u vaak al een redelijke boterham verdienen, ook al bent u boven de 40 of zelfs boven de 50.

Meer samenwerking met andere zelfstandige ondernemers

Veel kleinere zaken zoeken geen personeel meer, maar samenwerkingsverbanden met zelfstandigen die ze qua goed en degelijk werk kunnen vertrouwen en waar ze afspraken mee kunnen maken. Ook kantoorpersoneel kan bijvoorbeeld nieuw werk vinden in de boekhouding of andere administratieve bezigheden. Er zijn kleine zelfstandigen genoeg die daar geen raad mee weten en iemand zoeken die hen daarbij kan helpen. Het is niet gemakkelijk, maar veel mensen hebben nu werk als flexwerker. De tijd van lange dienstverbanden lijkt voorbij te zijn.

Zonder al teveel investeringen zelfstandig worden

Gaan ondernemen is een mogelijkheid om een dreigende bijstandsuitkering te ontvluchten. Dat kan natuurlijk niet iedereen, want vooral de administratie ervan is vaak de grootste struikelblok. Ook calculeren kan niet iedereen en het is toch belangrijk om alle kosten goed in kaart te brengen, waarna men pas een prijs op een bepaald werk kan zetten. Soms kunt u echter ook iemand anders vinden die met plezier de administratie voor u op zijn of haar schouders neemt. Vaak is daar wel een familielid of een van de ouders voor te vinden.

 

Bos in plaats van NedCar?

Wie langs Nedcar rijdt, kijkt vaak naar de grote, uitgestrekte gebouwen, die daar jarenlang voor het inkomen van diverse mensen gezorgd hebben. Wat gaat daar nu mee gebeuren? Weer terug naar de landbouw, of worden de gebouwen gesloopt en mag daar een bos groeien? Dat zou fijn zijn, want een deel van het Sterrenbos is kort geleden nog gekapt toen er sprake was van een investering voor een nieuw bedrijf. Dat kwam er echter niet, maar intussen waren de bomen verdwenen. Zonde van de hoop c02 die daar niet meer door verwerkt kon worden. Misschien een idee om het op deze manier toch weer te herstellen? Zuid-Limburg kan best wat extra vrije ruimte gebruiken. Er is al genoeg volgebouwd. Niet alleen met woningen, maar ook het chemiebedrijf Chemelot neemt veel plaats in beslag. Daar mag best wat tegenover staan.

Anneke Cornelissens

Ik ben auteur, docent en zelfstandig ondernemer en heb thuis een compleet ingericht en goed functionerend kantoor. Ik heb momenteel een dubbele functie: a. Schrijver (kinder- en jeugdboeken) b. Auteur/docent van schriftelijk lesmateriaal voor volwassenen c. Maar ik werk ook als schrijver/tekstverwerker in opdracht. d. Dichter e. Schrijver van kinderversjes f. Sinterklaasgedichten g. website met diverse uiteenlopende onderwerpen met tips voor bezoekersInformatie: Ik heb 14 jaar aan school gestaan en heb dus ook een volledig, uitgebreid onderwijsdiploma voor het basisonderwijs, inclusief de hoofdakte. Daarna ben ik gaan schrijven en heb in totaal 21 kinderboeken (educatief + sprookjes) en meisjesromans (“Marijke” boeken) uitgegeven. Daarvan 18 via de Zuid/Nederlandse Uitgeverij in Aartselaar (België.)Op het moment werk ik aan twee manuscripten bij diverse uitgeverijen, waarvan een voor volwassenen: een met als onderwerp "Opvoeden" en een Boek met versjes voor kleine kinderen. Een prachtig, nieuw sprookjesboek met 20 originele sprookjes van eigen hand, is sinds kort in omloop. Daarnaast ben ik breed geïnteresseerd en geef informatie over zonnepanelen, corona en de boosterprikken, bomen planten, de tuin, reizen, benzineprijzen en nog veel meer.Daarnaast heb ik in de laatste 35 jaar meer dan 90 schriftelijke lessen (administratief en andere) opgezet in verschillende vakken voor uitgeverijen van schriftelijke cursussen, waarvoor ik ook de huiswerkcorrecties en de beoordeling van de examens voor mijn rekening nam.Ik schrijf heel graag en in een voor iedereen begrijpelijke taal. Zoals u uit het bovenstaande al kunt opmerken ben ik goed onderlegd en zeer breed geïnteresseerd.