Bad Münstereifel

Bad Münstereifel, de parel van de Eifel

Bad Münstereifel en zijn hele omgeving is een bezoek meer dan waard. Via een internetveiling hebben we een lucratief voucher kunnen bemachtigen voor Hotel Eifelburg (drie sterren). Zoals de naam al doet vermoeden is het hotel gevestigd in

Bad Münstereifel met de burcht hoog boven het stadje.

de plaatselijke burcht, dus we zijn heel benieuwd. Het arrangement omvat twee overnachtingen in een studio van het hotel, twee maal uitgebreid ontbijt, een bierproeverij en een diner. Het is het uitproberen waard. De Eifel is een prachtige streek met leuke stadjes en dorpen.

Vakantie in de Eifel in Duitsland

Op een mooie woensdagmorgen in september vertrekken we. We besluiten om meteen maar vakantie te houden en op ons gemak en met de nodige onderbrekingen door de Eifel te reizen. Dat loont, want we komen langs veel mooie plekjes. Op een heerlijk beschaduwd plekje blijven we een uurtje hangen, zetten onze stoeltjes uit, drinken koffie uit de thermosfles en en lezen een boek. Heerlijk, dat vakantiegevoel!

Hotel Eifelburg in Bad Münstereifel

Via het stuwmeer bij Heimbach (de “Rurtalsperre”) rijden we dieper de Eifel in.

Onze studio in Bad Münstereifel dat midden in de prachtige Eifel ligt, blijkt op de eerste verdieping van een vakwerkhuisje te liggen.
Onze studio in Bad Münstereifel blijkt op de eerste verdieping van een vakwerkhuisje te liggen. De vloer helt, de wanden zijn charmant scheef, maar de kamertjes zijn goed opgeknapt en het bed ziet er uitnodigend uit.

Tegen half vier ’s middags bereiken we (na wat zoekwerk) de parkeerplaats van de Burcht die hoog boven het stadje Bad Münstereifel uitsteekt. In het restaurant worden we heel vriendelijk ontvangen met een welkomstdrank en een goede uitleg, waardoor we er ons meteen thuis te voelen. Onze studio blijkt beneden in het dorp te liggen.

Een studio in een vakwerkhuisje in Bad Münstereifel

Bad Münstereifel: het bed ziet er uitnodigend uit.

De vriendelijke, jonge kok brengt ons met onze lichte bagage de ongeveer 50 treden naar het dorp beneden en opent daar de deur van onze studio die op de eerste verdieping van het vakwerkhuisje ligt.

De Felskeller

We installeren ons en gebruiken het laatste broodje. Vanavond krijgen we de “bierproeverij” in de “Felskeller” die onder het restaurant op de burcht ligt. We weten niet precies wat het inhoudt, maar laten ons verrassen. Het is nog wat vroeg en daarom lopen we even het stadje in. Bad Münstereifel ziet er gezellig uit met leuke winkeltjes, veel terrasjes en de beek (de Erft) die midden door het stadje stroomt en waar verschillende bruggetjes de gescheiden gedeelten met elkaar verbinden.

Het stadje Bad Münstereifel

Bad Münstereifel heeft een kerk en een basiliek. Beiden zijn open, maar de basiliek is jammer genoeg in het donker gehuld. De andere kerk ziet er prachtig uit. Alles oogt goed verzorgd en met liefde aangekleed. In de winkelstraten is het gezellig druk en ondanks het naseizoen zitten er aardig wat toeristen op de terrasjes. Rond zes uur klimmen we weer naar boven en zoeken een plekje aan een tafeltje in de Felskeller.

De beek stroomt midden door Bad Münstereifel.

De vriendelijke kelner brengt allereerst drie glazen potjes met in elk een houten lepeltje en verschillende soorten mosterd en een mandje met brokjes bruinbrood. De vele soorten mosterd wordt hier op de burcht samengesteld en verkocht.  Het smaakt best, alleen de Diabolomosterd is me wat te gortig. Mijn man krijgt bovendien een kruik met een halve liter Burgbier en ik een glas water. (Bier is nu eenmaal niet direct mijn lievelingsdrank!). Daarbij kunnen we kiezen uit drie menu’s. We nemen de zuurkool met een stukje vlees en aardappelpuree en de “Flammkuchen”, een zeer dun, maar superlekker hartig gebak met spekjes, kaas en uien erop. Het smaakt allemaal heerlijk en na het eten gaan we voldaan naar onze studio.
Daar schuiven we al snel het tafeltje achter ons bed en kijken vanuit het bed tv. We zijn moe, maar tevreden. Onze drie dagen vakantie zijn uitstekend begonnen.

Klooster Steinfeld

De volgende dag klimmen we voor het ontbijt de inmiddels vertrouwde trappen weer op. Het ontbijt is prima. Naast een fikse kan koffie, waar we elk bijna drie koppen uit halen, zijn er broodjes, sneden brood, chocoladebroodjes, schalen met diverse soorten boterhamvlees, jam, kaas, een zachtgekookt eitje, roerei, drie soorten yoghurt, fruit, enzovoort. We ontbijten op ons gemak, want van zoiets moet je immers genieten. Na het ontbijt nemen we de auto en rijden een van de vele kloosters die Duitsland rijk is:  het klooster in Steinfeld. Het is een groot complex dat rond 900 gesticht is.

De basiliek

De mooie basiliek stamt uit de 12e eeuw en is in de loop der jaren steeds weer verbouwd en uitgebreid, evenals het kloostercomplex zelf. Momenteel is het niet alleen een geestelijk centrum, maar vooral ook een centrum voor onderwijs en kunst.

Klooster Steinfeld, niet ver van Bad Münstereifel, is een bezoek meer dan waard.

Naast het klooster ligt een oude stiltetuin, waar gemediteerd kan worden. We bezoeken de basiliek, wandelen wat rond en snuiven de heerlijke geuren op die rond het middaguur uit de keuken komen. Daar moet een goede kok bezig zijn.

Kasteel Wildenburg

Van Klooster Steinfeld rijden we naar kasteel Wildenburg bij Mansfeld. Daar is men volop aan het renoveren. Het kasteel is van de gemeente is al grotendeels verbouwd en wordt gebruikt voor bewoning. We zijn er dan ook snel uitgekeken, genieten even op een bankje van het prachtige uitzicht en rijden dan door het golvende land naar Schleiden. Ook daar ligt een burcht op de heuvel, hoog boven het stadje. Er is een restaurant in gevestigd en op het terras drinken we sterke koffie met lekkere appelcake. We hebben er een uitstekend uitzicht op het stadje en het land beneden ons.

Gmünd

Gmünd is prachtig!

Vanuit Schleiden rijden we naar Gemünd, waar het riviertje de Olef uitmondt in de Urft.
We wandelen er wat rond en bekijken de twee kerken, waarvan er eentje uit 1500 stamt. Via Mechernich rijden we weer terug naar ons appartement. Om zes uur klimmen we weer naar de burcht voor ons “Ritteressen”.
Dat bestaat uit een lekkere salade, de inmiddels bekende mosterd potjes en stukjes bruin brood,  in de schil gekookte aardappels met een heerlijk sausje, voor elk vijf verschillende stukken vlees op een grote schaal die we kunnen grillen op een steen/ijzergril en daarbij nog vier potjes met sauzen voor het vlees.

Het "Ritter-essen" in de burcht boven Bad Münstereifel, smaakte uitstekend.
Het “Ritter-essen” in de burcht boven Bad Münstereifel, smaakte uitstekend.

Het ziet er niet alleen lekker uit, het smaakt ook zo. Na het eten vertrekken we voldaan en moet naar ons appartement beneden in het dorp.

Blankenheim

De volgende morgen genieten we voor de laatste keer van het uitgebreide ontbijt op de burcht. Daarna halen we onze bagage. We kopen, geholpen door de vriendelijke bediening op de burcht nog wat kleine probeer potjes mosterd en een paar flessen Burgbier en rijden na het afscheid naar Blankenheim. Dat is een mooi stadje, vol leuke hoekjes en met een (in 1927 opnieuw opgebouwde) eigen burcht die nu in gebruik is als jeugdherberg. In de kelder van een huis ontspringt hier de Ahr die via het Ahrdal naar de Rijn vloeit.
Er is een rondleiding gaande die juist op dat moment bij de bron staat te kijken en er voorlopig blijkbaar nog niet mee klaar is. We

Helemaal in de hoek, in de kelder van een huis, ontspringt de rivier de Ahr.

maken wat foto’s en rijden dan via Heimbach naar Niedeggen, waar we vlak onder de hoge burcht in een restaurantje een heerlijke schnitzel met champignonsaus met verse kruiden voorgezet krijgen. De eigenaars blijken Nederlanders uit Utrecht te zijn die hier prima ingeburgerd zijn en het best naar hun zin hebben. Hun kok is een handige, Waalse dame die met Franse flair kookt. We maken nog een praatje en gaan dan in de vallende schemering met de auto richting thuis in Nederland. Het was een korte, maar mooie vakantie, maar wel een die voor herhaling vatbaar is.
Zie ook de reisverslagen van andere interessante plaatsen in Duitsland, zoals van Bad Staffelstein!

Lees meer…

Attentie!

Alle teksten, foto’s en andere afbeeldingen op de pagina’s van deze website vallen onder het auteursrecht en mogen niet verveelvoudigd, gekopieerd (via druk, fotokopie, microfilm of op welke wijze dan ook), openbaar gemaakt of elders op internet gezet worden  zonder voorafgaande toestemming van de auteur en eigenaar van deze website.