De auto wordt steeds duurder

De auto blijft voorlopig de beste melkkoe van de overheid

De auto kost veel geld en dat wordt er niet minder op. Vooral de kosten op het onderhoud, maar ook de benzine wordt er niet goedkoper op.
Het onderhoud van de auto kost steeds meer.

De auto kost steeds meer in de dagelijkse omgang! Hoe zuinig u ook bent en hoe goed u ook op uw heilige koe past, de kosten van de auto en het het autorijden rijzen de pan uit. In België en Duitsland kunnen grensbewoners vaak nog een flink voordeel bij het tanken hebben, tegenover de automobilisten in de Randstad en het noorden en midden van het land. Daar betaalt u meestal de hoogste prijs. Er zijn echter meer kosten:
– vervangende onderdelen,
– reparaties,
– winterbanden (die een aantal jaren geleden nog bijna niemand had),
– autoverzekeringen,
– motorrijtuigbelasting,
– parkeergelden, parkeerboetes en verkeersboetes.

De kosten stijgen

De meeste kosten gaan steeds omhoog. Vooral de kosten van het repareren. Ook de oldtimers moeten eraan geloven en er moet ook daarvoor belasting betaald worden. Zeker als ze nog in de oude staat gehouden en dus milieuvervuilend zijn. Liefhebbers van oldtimers zullen deze op zonnige zondagen niet meer zo vaak zien rondrijden. Ook de steden gaan steeds vaker de oudere modellen uit hun binnenstad weren. begrijpelijk, maar voor iemand met een oudere versie gegarandeerd soms wel lastig.

De elektrische auto

Deze is nog steeds duur in aanschaf, maar heeft wel nog belastingvoordelen. Op vakantie gaan met een elektrische auto is nog een beetje moeilijk. Niet heel Europa heeft een bindend aantal laadpalen en niet overal langs de autowegen staan snel laders. Ook de elektriciteitsbedrijven geven al aan, dat zij problemen hebben met de opslag. Mochten er nog steeds meer huizen en auto’s elektriciteit gaan gebruiken, dan kan er in de toekomst ook een tekort ontstaan, wat mogelijk weer voor nieuwe problemen kan zorgen. Het is allemaal nog niet zeker.

De auto is de melkkoe van de overheid

De overheid heeft in de kosten van het vervoermiddel een fiks aandeel. Niet alleen betaalt u per liter benzine al meer dan een hele euro aan belasting (waaronder ook het “kwartje van Kok” waarvan men beweerde dat het na de magere jaren er weer vanaf zou gaan), maar daarnaast krijgt de overheid ook nog het geld van uw motorrijtuigenbelasting en van de verkeers- en parkeerboetes. Ook vangt ze de BTW op elke keuring en reparatie in een garage en op elk aan u verkocht product. Je kunt bijna zeggen dat de helft van de overheidsinkomsten uit onze heilige koe komt. Men vraagt zich dan ook af, waarom diezelfde overheid ons meest gebruikte vervoermiddel zo zwaar blijft belasten dat de mensen met een lager inkomen hun ijzeren paard moeten laten staan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Tips om zuiniger te rijden

De auto zal altijd geld blijven kosten, maar wat u er zelf aan kunt doen is slimmer omgaan met de reparaties en met het rijgedrag. Denk bijvoorbeeld maar eens aan:
– het op de juiste spanning houden van de banden
– ook binnen de bebouwde kom in de derde versnelling rijden
– constant rijden en als het kan met de cruise controle
– zich aan de aangegeven snelheden houden, ook op de autoweg
– het vervoermiddel tijdig laten uitrollen voor een stoplicht en niet tot het laatste moment 50 km rijden
– remmen op de versnelling
– de motor uitzetten als u staat te wachten voor een stoplicht, waarvan u weet dat het lang duurt voordat het op groen springt
– het combineren van boodschappen en dergelijke en daarbij de beste, kortste route uitzoeken
– geen overbodige materialen meeslepen, want dat kost altijd extra benzine
– op tijd de winterbanden door de zomerbanden vervangen
– op tijd olie verversen en antivries bijvullen
– uitzoeken waar u boodschappen kunt doen zonder parkeergeld te betalen
– tanken bij een zelfbedieningstankstation of (voor wie dat mogelijk is) over de grens tanken in België of Duitsland, waar al heel lang lagere prijzen gelden. België is daarvan meestal het goedkoopste.

Andere mogelijkheden

Zo zijn er nog wel meer bezuinigingsmaatregelen te verzinnen. Ook bij de aankoop van een andere auto loont het de moeite om via internet eens informatie op te doen over de koop van een auto in het buitenland of te kiezen voor een zuinigere of milieuvriendelijke model, waar vaak een belastingvoordeel tegenover staat. Vaak is een tweedehands auto importeren uit Duitsland goedkoper dan een tweedehands auto kopen in Nederland.

De lease auto

Het leasen van een auto kost altijd meer dan een auto in eigen beheer hebben. Tenslotte moet het leasebureau er ook wat aan overhouden en winst kunnen maken. Leasebedrijven adverteren vaak met de prijs van een lease auto per dag. Reken dat echter altijd even uit naar maand en naar jaar en u komt er dan vanzelf achter dat het duurder is dan het rijden in een eigen auto. Een lease auto is voor uzelf wel heel gemakkelijk, want u hebt er geen onderhoudskosten aan, maar reken maar eens uit wat een dergelijke auto u op jaarbasis kost. Vaak is het goedkoper om zorgvuldig een goede tweedehands auto van rond de vier jaar te zoeken en daarmee te rijden tot het onderhoud te duur wordt. Door de bank genomen bent u per jaar dan veel goedkoper uit.

Belasting voordelen zijn meestal niet blijvend

Of de belastingvoordelen voor een elektrische auto of een hybride blijvend zijn, staat nog te bezien. De regering kan haar beleid naar eigen goeddunken aanpassen. Nu meer dan de helft van Nederland in een milieuvriendelijke auto rijdt en de overheid merkt dat ze op die manier minder geld binnen haalt, is ze de maatregelen al aan het aanpassen. Zeker nu het wereldwijde corona virus ons en onze overheid enorm veel geld gekost heeft en de klimaatdoeleinden steeds dichterbij komen. Het blijft daarom uitkijken en oppassen.

Ook in huis zijn bezuinigingsmaatregelen mogelijk.
Home

Alle teksten, foto’s en andere afbeeldingen op de pagina’s van deze website vallen onder het auteursrecht en mogen niet verveelvoudigd, gekopieerd (via druk, fotokopie, microfilm of op welke wijze dan ook), openbaar gemaakt of elders op internet gezet worden  zonder voorafgaande toestemming van de auteur en eigenaar van deze website.