Gezond leven en afvallen

Gezond leven en bewegen helpen u afvallen

Gezond afvallen kunt u ook door gewoon goed te eten, maar wel met bepaalde ideeën in het achterhoofd die ervoor zorgen dat uw lichaam het eten op de juiste manier verteert.

Gezond eten betekent niet altijd dat er honger geleden moet worden. Lekker en gezond gaan beslist samen.

Gezond leven kan iedereen. Afvallen lijkt echter moeilijker, maar dat kan enorm meevallen als u zich maar bewust bent van de valkuilen. Het is beslist niet nodig om daar honger voor te lijden. Bij een gezonde leefstijl met voldoende en goede voeding voelt u zich ook goed. Vooral na feestdagen of verjaardagen zijn veel mensen wat aangekomen. Natuurlijk wilt u dat gewicht graag binnen de kortst mogelijke keren kwijt. Dat kan!

Veel mensen lijnen

Daarnaast hebben veel mensen bij de jaarwisseling het vaste voornemen om nu eens echt iets aan de lijn, de voeding of de leefstijl te gaan doen. Vaak zijn die goede voornemens al na een paar weken helemaal vergeten. Dan komt er weer een verjaardag aan, een bezoekje bij goede vrienden die allemaal lekkere hapjes hebben klaargemaakt, enzovoort.

 

Hoe kunt u extra calorieën vermijden?

Gezond leven en niet meer aankomen, maar juist afvallen is eigenlijk niet zo moeilijk. Minder eten kan, maar dat hoeft niet. U hoeft daar echt geen honger voor te lijden. U kunt het immers ook op andere manieren aanpakken. Een betere verdeling van de koolhydraten en vetten helpt u al een stuk op weg om meer gezond te leven.

Alleen groenten en koolhydraten, of groenten, eiwitten en vetten

Probeer in een maaltijd alleen groenten en koolhydraten of alleen groenten, eiwitten en vetten te nemen. Koolhydraten en suikers helpen de vetten om zich in de cellen te nestelen. Als u wilt afvallen kunt u die beter van elkaar gescheiden houden. Zonder hulp van de koolhydraten lukt het de vetten bijna niet om zich in de cellen te nestelen.. Als u dus koolhydraten en vetten niet in een maaltijd combineert, bent u al een heel eind op weg.

 

Voorbeeld van een broodmaaltijd

Een broodmaaltijd met jam, maar zonder boter, is geen probleem. Er zit natuurlijk wel wat vet in het brood, maar dat is minimaal. Een boterham met magere kwark en bieslook of met tomaat, uitjes, peper en zout levert eveneens geen probleem op. U kunt per maaltijd gewoon genoeg eten, maar wel met de combinaties zonder vet in uw achterhoofd. Groenten bevatten meestal geen vet en u kunt daarom bij elke maaltijd groenten eten, als deze maar niet met vettige mayonaise of dressings zijn aangemaakt.

 

Het diner

Bij het diner geldt hetzelfde. Neemt u een magere, zelf getrokken kippensoep (van een of twee kippenpoten of kipfilets) met lekker veel groenten erin en zonder vermicelli, dan is daar niets mis mee. Ook een lekker stukje vlees met jus en een of twee soorten groenten kan helemaal geen kwaad, zolang u daar maar geen aardappels bij doet. Neemt u echter bij het diner pasta met een magere tomatensaus en groenten, dan mag daar bijvoorbeeld weer geen vlees met jus bij. Groenten zijn mager en gezond en kunt u bij beide maaltijden nemen.

 

’s Avonds

De avonden zijn voor veel mensen een probleem. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om rond acht uur alleen een kaal kopje koffie of thee te nemen en dat zonder een koekje erbij, maar toch moet dat. Na het avondeten moet u immers minstens drie uur wachten voordat de maag weer leeg is. Pas dan kunnen er weer nieuwe koolhydraten of vetten ingenomen worden. In de late avonduren is een glas wijn geen doodzonde en zelfs een blokje jonge kaas is niet erg. Daar mogen echter geen toastjes of stokbrood (koolhydraten) bij gebruikt worden.

Goed koolhydraten en vetten blijven scheiden

Ook hier moeten koolhydraten en vetten gescheiden blijven. Natuurlijk zit er in een glas wijn ook wat suiker. Het is dan ook verstandig om vooral in het begin van dit dieet alleen een glas wijn te nemen en pas na een week of zes een blokje kaas erbij te nemen. De stofwisseling heeft immers tijd nodig om aan de nieuwe manier van eten en verwerken te wennen.

 

Oppassen met de tussentijden

Zorg wel dat er tussen een maaltijd met vetten en een maaltijd met koolhydraten altijd een termijn van drie uur zit. Die drie uur heeft de maag nodig om het voedsel te verwerken. Als u twee uur na een maaltijd met vlees en vetten een stuk vlaai, toastjes of een broodmaaltijd eet, komen de twee componenten toch weer bij elkaar in de maag. Via de darmen en kunnen er dan toch weer extra vetten in de cellen opgeslagen worden.

 

Het effect op de lange duur

Na een maand of drie kunt u het dieet wat losser nemen en u zult merken dat u dan niet meer zo snel aankomt.  De spijsvertering is intussen veranderd. Probeer wel een flink deel van de leefwijze in stand te houden, zodat u op een gezond gewicht blijft en niet meer aankomt.

 

Diabetes

Wie te dik is kan sneller diabetes 2 krijgen. Elke gewichtsvermindering van 2 kilo betekent meteen ook een lager suikergehalte in het bloed. Wie dicht tegen de diabeteswaarden aanzit, doet er dan ook goed aan om meteen aan gewicht te gaan verliezen, zodat het suikergehalte weer binnen de norm valt. Diabetes is nog niet te genezen, maar wel voor een gedeelte te voorkomen door gewichtsbeheersing en aanpassing van de voeding. Als het lichaam eenmaal geen insuline meer aanmaakt, is dat moeilijk of meestal niet meer goed aan de gang te krijgen.

Ouderdomsdiabetes

Ouderdomsdiabetes kan men hier echter niet mee verhelpen. Net als de huid, de darmen en het hart, worden ook de eilandjes van Langerhans, die in de pancreas liggen, ouder. Zij kunnen op een bepaald moment geen insuline meer aanmaken. Dat moet dan van buitenaf aangeleverd worden. Bij diabetestype 2 kan men echter wel via gewichtsbeheersing invloed op de aanmaak van insuline uitoefenen.

 

Kant-en-klaar voedsel is niet gezond

Maak het eten voor u en uw gezin zoveel mogelijk klaar van gezonde, verse producten. Neem liever een verse krop sla, dan een pakje voorgesneden sla. Liever ook zelf een dressing of sausje maken, dan van een pakje in de winkel, want daar zitten vaak ingrediënten in die er niet in hoeven te zitten. Vaak bevatten die producten suikers, vetten en/of houdbaarheidsingrediënten.

 

Light producten zijn soms zelfs minder gezond dan   normale producten

Om gezond te eten hebt u geen light producten nodig. Deze bevatten vaak zelfs nog meer calorieën dan gewone producten. Ze helpen niet u, maar uw beurs te vermageren. Kijk ook eens op de inhoudsopgave van de producten die u normaal in de winkel koopt. Zo zit er bijvoorbeeld in alle bruine broden mout (= gebrande gerst) om het brood maar bruin genoeg te maken. Neem daarom liever een lichter tarwebrood dan een donkerbruin gekleurd volkorenbrood. Het beste en het meest gezond is natuurlijk het zelfgebakken brood. U weet dan wat erin zit en met de tegenwoordige broodbakmachines is dat ook niet meer zo bewerkelijk als vroeger.

 

Verjaardagen en bezoekjes

Moet u naar een verjaardag of op bezoek bij familie, vrienden of kennissen, maak daar dan geen probleem van, maar houd er overdag al rekening mee. Eet een boterham minder of wandel een half uurtje extra, maar ga niet overduidelijk zitten lijnen als u op bezoek bent. Uw gastheer/vrouw heeft ermee gerekend en heeft zijn of haar best gedaan om het u naar de zin te maken. Alles weigeren is dan ook echt onfatsoenlijk.

Ook op feestjes uitkijken

Wat u dan wel kunt doen is ook hier koolhydraten en vetten zoveel mogelijk scheiden. Een stuk fruitvlaai is bijvoorbeeld minder erg dan een stuk biscuittaart met slagroom en in plaats van een toastje met kunt u ook een stukje kaas zonder toastje nemen.

 

Beweging helpt u gezond te blijven

Een onderdeel van gezond leven is natuurlijk ook het bewegen. Probeer dus bij dit alles ook genoeg beweging te nemen. Elke dag na het eten een half uurtje wandelen is al prima, vooral voor degenen onder u die zittend werk hebben. Voor wie daar helemaal niet aan toekomt, is het goed om in elk geval op zaterdag en zondag een uur stevig door te wandelen. Een kwartiertje is te kort. Dan verbrandt u geen vet.

 

Bewegen in de open lucht

Fitnesstrainingen zijn in, maar bewegen in de open lucht is nog altijd het beste. Door flink door te lopen, te fietsen of te joggen ademt u dieper de buitenlucht in, waardoor er meer zuurstof in longen en bloed komt. Dat helpt om de afvalstoffen beter uit het lichaam te jagen.

 

Rode bietjes zijn gezond

De rode biet staat erom bekend dat ze extra voedingsstoffen heeft, die u helpen om gezond te blijven. Wie op internet op rode biet zoekt, komt daar al snel achter. Ook het sap van rode bietjes is gezond en geeft u wat extra’s. Wie het sap niet lekker vindt om te drinken kan het sap gerust mengen met ongezoet vruchtensap.

Rode bietjes in de warme maaltijd

Geen zin in sap, maar wel wat willen doen voor uw gezondheid, neem dan bijvoorbeeld eenmaal per week rode bietjes als groente of koude schotel. Dat helpt u natuurlijk niet om af te vallen, want dan hebt u wel koolhydraten en wat vetten samen in een maaltijd, maar zolang u daar weinig of geen vlees bij neemt, is dat voor een keertje geen drama.

Koude schotel van rode bietjes

Een heerlijke koude schotel maakt u bijvoorbeeld als volgt: kook aardappels samen met een in stukken gesneden appel, een gesnipperde dikke ui, een groot laurierblad, peper en zout. Laat de aardappels na het koken afkoelen, haal daarna het laurierblad eruit en stamp het geheel fijn. Snij de bietjes fijn en roer ze met het sap door de aardappels. Snij nogmaals een appel, wat augurkjes, een uitje of sjalotje aan stukjes en meng deze samen met een stukje boter (halvarine)  en een schepje mayonaise door de aardappels. U kunt hier nog naar smaak een fijngesneden rookworst of wat fijngesneden ham doorheen roeren. Wat overgebleven soepvlees is overigens ook prima. Proef de koude schotel af en garneer met wat sla, gekookt ei en augurk.

 

Zorg voor afwisseling

Salades kunnen op allerlei verschillende manieren klaargemaakt worden. Met noten, mandarijnen, appel, sjalotjes, gekookt ei, enzovoort is veel smakelijker te maken.

Lees meer…