Koolhydraatarm eten

Een koolhydraatarm dieet helpt bij overgewicht en diabetes

Een koolhydraatarm dieet lijkt niet echt lekker, maar wie er eenmaal aan begint valt het enorm mee. U

Een koolhydraatarm dieet kan lekker zijn, zoals een ovenschoteltje met courgette, kruiden en eieren.
Een koolhydraatarm dieet kan lekker zijn, zoals een ovenschoteltje met courgette, kruiden en eieren.

hoeft er immers geen honger bij te lijden. Het afvallen en de vermindering van de suiker in het bloed lijken als vanzelf te gaan. U eet lekker en ook genoeg. Zelfs een kleine snack in de avonduren is mogelijk zonder meteen de fout in te gaan. Het enige probleem is dat wij gewend zijn aan brood, koekjes, gebak, aardappels, pasta en rijst. Etenswaren die uit veel koolhydraten bestaan. Het is echter niet direct noodzakelijk om helemaal koolhydraat vrij te eten. Koolhydraatarm eten helpt u al heel ver op de goede weg en het zorgt beslist voor een beter figuur en een betere verbranding.

Goed te doen voor mensen met overgewicht

Veel vermageringsdiëten zijn niet goed vol te houden. Het valt niet mee om alle lekkere dingen te moeten laten staan. Het gevolg is dat mensen met overgewicht er al snel de brui aan geven en weer gewoon eten, zoals ze van tevoren gewend waren. Dat veroorzaakt het jojo effect; wat afvallen en daarna gewoon weer bijkomen. Het werkt gewoon niet. Om echt te werken moet het stofwisselingssysteem veranderd worden. Pas dan zult u afvallen en ook niet echt meer bijkomen. Ook niet als u dan op een feestje wat meer koolhydraten binnen krijgt. De manier van eten moet dus veranderen en dat doet het koolhydraatarm dieet.

Goed voor mensen met diabetes

Vooral als u pas ontdekt hebt dat u diabetes hebt, is het goed om aan een koolhydraat arm dieet te beginnen, om te kijken of u het bloedsuikergehalte zelf omlaag kunt krijgen. Wie heel streng voor zichzelf wil zijn kan zoeken naar een koolhydraatvrij dieet, waarbij alle koolhydraten gemeden worden. Dat is natuurlijk niet gemakkelijk, maar het kan ook een beetje minder. Een koolhydraatarm dieet is al een goede manier om het bloedsuikergehalte omlaag te brengen. Het duurt natuurlijk even, want het lichaam moet het teveel aan bloedsuiker nog kwijt, maar vooral aan de lange termijn suiker waarden zult u het binnen twee maanden al goed kunnen merken.

Hoe werkt het?

Let op het scheiden van koolhydraten en vetten in uw maaltijden. Als die twee in een maaltijd samen gebruikt worden, komt u weer aan en het verhoogt ook het suikergehalte in het bloed. Brood en meelproducten bevatten nu eenmaal veel koolhydraten. Doet u op een boterham ook nog eens jam of ander zoet broodbeleg, dan verhoogt u het aantal koolhydraten nog. In het gebakken brood zitten al vetten, en via de boter komt daar dan nog wat bij. Dit is dus een voorbeeld van een ontbijt met koolhydraten en vetten.

Kijk op de productinformatie van het brood, van snacks, enzovoort

Overal staan tegenwoordig de aantallen koolhydraten op de product informatie. Brood kan bijvoorbeeld heel verschillend zijn in de inhoudsstoffen. Zo kan het ene brood minder koolhydraten bevatten dan het andere brood. Wit brood bevat altijd meer koolhydraten dan bruin brood. Roggebrood nog minder. Koolhydraat arm brood bevat het minste, maar niet iedereen vindt dat brood lekker. Het gaat er dus om dat u brood zoekt dat u lekker vindt en dat toch zo weinig mogelijk koolhydraten bevat.

Let ook op knäckebrood en crackers

Knäckebrood bevat bijvoorbeeld per stuk de helft aan koolhydraten van een snee bruin brood. Met twee stuks knäckebrood zit u dus aan hetzelfde aantal van een boterham. Let daarom goed op de inhoudsstoffen van brood vervangende etenswaren.

Fruitsoorten met veel koolhydraten

Fruit met veel koolhydraten zijn vooral bananen en druiven. Het is dus beter om die twee fruitsoorten links te laten liggen. Ergens is dat wel jammer, want vooral bananen hebben veel goede mineralen en vitaminen, maar het aantal koolhydraten ligt in verhouding met andere fruitsoorten erg hoog. Wie echt wil afvallen moet daar dus mee oppassen.

Voorbeeld van een koolhydraatarm ontbijt

Een ontbijt met kwark, groenten, tomaatjes en ui is prima. Wie niet zonder brood kan, kan ook het koolhydraat arm brood nemen dat in de meeste winkels sinds korte tijd te koop is. Dat brood bevat vaak nog niet de helft van het aantal koolhydraten dat een gewoon brood bevat. Beschuit bevat ook minder koolhydraten en met kaas of kwark met bieslook erop kan het niet veel kwaad.

Voorbeeld van een koolhydraatarme lunch

Wilt u de koolhydraten helemaal schrappen, wat natuurlijk het beste effect geeft, neem dan alleen de salade, of maak er een carpaccio salade van. Heel lekker als vervanging van het brood. Wie toch niet buiten brood kan neemt twee bruine boterhammen met mager vlees, of maakt er een broodje gezond van met wat kwark, sla, tomaat en ui. Met de groenten kan gewisseld worden. Let alleen op erwtjes en bonen. Die bevatten wel veel koolhydraten.

Voorbeeld van een avondmaaltijd

Heldere kippensoep als voorgerecht. Gegrilde kippenpoot of een ander stuk vlees met een flinke portie van een slaschotel of een andere groentesalade, zoals van komkommer of witlof (of Brussels lof) als hoofdmaaltijd. Magere yoghurt met zacht fruit als toetje.  In de zomer komt dat neer op bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, alle soorten bessen, perziken, enzovoort. In de winter zijn het voornamelijk mandarijnen, appels en grapefruit.

Andere mogelijkheden

De hoofdmaaltijd kan ook vervangen worden door een boerenomelet of door een uitsmijter zonder brood, maar alleen met kaas en ham eronder of een uitsmijter op sneetjes koolhydraatarm brood. Beide maaltijden bevatten geen of heel weinig, koolhydraten. Na een dergelijke maaltijd hebt u beslist geen honger. U kunt er immers zoveel u wilt van eten.

De honger op de late avond

Voor de honger ’s avonds: op de late avond kunt u een glas wijn en wat kaasblokjes nemen. Er moet dan wel 3 uur tussen de avondmaaltijd en de hapjes zitten. Natuurlijk moet u er niet teveel van nemen, maar dat is ook niet nodig. Gebruik er echter geen toastjes bij, want dan combineert u immers weer koolhydraten en vet. Dat zet aan.

Sapjes laten staan

Vermijd alle vruchtensapjes, cola en andere frisdranken en drink slechts koffie en thee zonder suiker. Water kan al helemaal geen kwaad. Wie niet helemaal zonder alcohol kan, mag ‘s avonds een glas rode wijn nemen.

Afvallen zonder honger te lijden is beter vol te houden.

Anneke Cornelissens

Ik ben zelfstandig ondernemer en heb thuis een compleet ingericht en goed functionerend kantoor met een goede computer, gecombineerde printer, scanner, enz. Ik heb momenteel een dubbele functie: a. Schrijver (kinder- en jeugdboeken) b. Auteur/docent. Informatie: Ik heb 14 jaar aan school gestaan en heb dus ook een onderwijsdiploma voor het basisonderwijs, inclusief de hoofdakte. Daarna ben ik gaan schrijven en heb in totaal 17 kinderboeken (educatief + sprookjes) en meisjesromans (“Marijke” boeken) uitgegeven via de Zuid/Nederlandse Uitgeverij in Aartselaar (België.) Op het moment zijn er drie manuscripten bij diverse uitgeverijen, waarvan twee voor volwassenen: een met als onderwerp "Opvoeden" en een met het onderwerp "Gouden Handen". Dit laatste is een uitgebreid boekwerk over het economisch omgaan met eigen inkomen. Daarnaast heb ik in de laatste 22 jaar meer dan 70 schriftelijke lessen (administratief en andere) opgezet in verschillende vakken voor uitgeverijen van schriftelijke cursussen, waarvoor ik ook de huiswerkcorrecties en de beoordeling van de examens voor mijn rekening nam. Ik schrijf heel graag en in een voor iedereen begrijpelijke taal. Zoals u uit het bovenstaande al kunt opmerken ben ik goed onderlegd en zeer breed geïnteresseerd.